Przejdź do treści
Strona główna » Blog » Pokazy highline w centrach handlowych? Zawsze!

Pokazy highline w centrach handlowych? Zawsze!

Dziś pytanie, dziś odpowiedź. Może nie zawsze, ale często. Centra handlowe są wręcz stworzone dla pokazów highline. Poniżej opowiemy, dlaczego to tak współgra i dlaczego akurat one powinny być pokazami na wysokości zainteresowane. Podamy na tacy obiektywne korzyści. Rzucimy okiem na punkt widzenia drugiej strony, czyli występującego highlinera. Zastanowimy się nad montażem taśmy w takim miejscu i bezpieczeństwem występu. Wszystko to podeprzemy przykładowym pokazem highline, w którym całkiem niedawno mieliśmy przyjemność uczestniczyć. Na koniec zaserwujemy kilka wymierzonych linii, które mogą powstać w niektórych centrach handlowych. Tak, z obrazkami zaserwujemy. Spis tych potencjalnych linii będziemy chcieli uzupełniać o kolejne. Zatem jeżeli masz w okolicy jakiś mall, w którym możliwe jest zrobienie pokazu highline, prześlij nam proszę parametry linii i fotkę. Dodamy do kontentu dla zainteresowanych, obecnych i potomnych.

Centrum handlowe Fabryka Norblina (fot. Paweł Jarosiewicz)

Po co centrom handlowym pokazy highline?

Aby odpowiedzieć na to pytanie, powinniśmy się w pierwszej kolejności zastanowić nad tym, czym są centra handlowe i jak funkcjonowały na przestrzeni czasu.

Czym zatem są centra handlowe?

Otóż centra, czy też galerie handlowe to miejsca służące konsumpcji dóbr i zaspokajaniu potrzeb. W swoich kompleksach zawierają sklepy, supermarkety, usługi, restauracje, bary, fast food’y, kina, kawiarnie, alejki spacerowe, place zabaw, SPA, galerie sztuki, skwery, fontanny, etc… No chyba nie zaprzeczysz? Centra handlowe starają się przyciągnąć w swoje progi jak największe rzesze ludzi. A skąd czerpały wzorce?  Bezpośrednio od miejsc sakralnych. Zdziwiony? Zaraz Ci się rozjaśni. Tymczasem idąc tym tropem, śmiało można powiedzieć, że w dzisiejszych czasach galerie handlowe są świątyniami konsumpcji.

Centrum handlowe Blue City (pobrano z www.propertynews.pl)

„Świątynie, jako największe i najbardziej spektakularne budynki, stały się w nowoczesnych społeczeństwach wzorem również dla świeckich budowli. W wiktoriańskiej Anglii wzorowano na nich budynki przemysłowe, np. stacje kolejowe. Dzięki swojemu ogromowi miały gromadzić masy i wzbudzać w nich podziw. Podobny efekt starają się osiągnąć współczesne centra handlowe”. (Wikipedia)

Czyli w skrócie, klękajcie masy, zaspokoimy wszystkie wasze potrzeby i zachcianki, zapewnimy każdy możliwy rodzaj rozrywki. Wiadomo, masa nigdy nie była specjalnie wymagająca, ale duża konkurencja wymagania podnosi. Stąd rosną oczekiwania i potrzeba coraz to nowych atrakcji.

Centra handlowe – krótka historia przybytków konsumpcji i rozrywki

Za pierwsze centrum handlowe uważa się Hale Trajana w Rzymie. Powstały w II w.n.e., na polecenie cesarza Trajana wg. projektu architekta Apollodora z Damaszku. Kompleks posiadał 6 poziomów, mieścił 150 sklepików, biura i tawerny. W dolnej części znajdowały się dwie wielkie sale, w których odbywały się wykłady i pokazy… Można się tylko domyślać, jakiego rodzaju były to pokazy. Pamiętając jednak, jak bardzo Rzymianie cenili sobie linoskoczków, nie można wykluczyć pokazów highline. Czyli w tym wypadku balansu linoskoczka na wysokości. Nie mniej Hale bezsprzecznie służyły też rozrywce.

Hale Trajana (pobrano z www.imperiumromanum.pl)

Następnie chrześcijaństwo cofnęło nas, nie tylko jeżeli chodzi o ewolucję centrów handlowych, na bagatela 1000 lat. Wylądowaliśmy w wiekach ciemnych lub jak kto woli — średnich. W średniowieczu nie było centrów handlowych w dzisiejszym tego słowa rozumieniu i wyobrażeniu. Funkcję handlowo-rozrywkową pełniły, najczęściej przyklasztorne, targi. Jednak i tu odbywały się pokazy trup teatralnych, cyrkowców, w tym żonglerów i linoskoczków. Ludzie wszak zawsze, pomimo ostrych zakazów kościoła, potrzebowali rozrywki. O ironio, pamiętasz tę analogię dzisiejszej galerii handlowej do obiektu sakralnego… Ale jedźmy dalej.

Na wzór zadaszonych bazarów na bliskim wschodzie w Europie zaczęły się pojawiać pierwsze zadaszone pasaże handlowe. W Paryżu Passage du Caire w 1798 r., w Londynie Burlington Arcade 1819 r., czy otwarta w 1877 r. Galleria Vittorio Emanuele II w Mediolanie. Z kolei w 1956 r. na przedmieściach Twin Cities, w Edina, w stanie Minnesota, w Stanach Zjednoczonych, otwarto Southdale Center. Było to pierwsze nowoczesne, w pełni zamknięte centrum handlowe, na wzór którego zaczęto budować od tej pory wszystkie inne. „Drugstore, czyli nowe centra handlowe oprócz zakupów oferowały także wszelaką rozrywkę”. (Wikipedia). A jaki największy napis widnieje na najbliższym zdjęciu?

Southdale Center, 1965 r. (fot. od Minnesota Historical Society)

Czy to nie przypadkiem wielki, czerwony napis „CIRCUS„? I mamy to, czyli w zasadzie jesteśmy już w teraźniejszości, jesteśmy w świątyni konsumpcji.

Czyli Do czego highline potrzebny jest centrom handlowym?

Balans na wysokości od starożytności fascynował masy i nic się w tym temacie przez wieki nie zmieniło. Nie przydaje mu się już może pierwiastka magicznego, nadal jednak budzi podziw, bawi oko i potrafi chwycić za serce. Ludzie ekscytują się nawet w zwykłym parku, widząc slacklinera tuż nad ziemią, a co dopiero przy highlinerze na wysokości. Gawiedź ma zatem swoją rozrywkę, która jest z jednej strony spektakularna, z drugiej niecodzienna. Gawiedź lubi rzeczy niecodzienne, gawiedź będzie odwiedzać takie centrum handlowe.

Fabryka Norblina
Fabryka Norblina (fot. P. Jarosiewicz)
Fabryka Norblina

Co więcej, pokaz highline odbywa się w przestrzeni niehandlowej. Highliner nie zajmuje powierzchni użytkowej. Centrum handlowe nie musi rezygnować z żadnego miejsca, gdzie odbywa się handel lub innego rodzaju aktywności.

A co może robić highliner w przestrzeni centrum handlowego? Wszystko to, co zwykły lub niezwykły człowiek robi na ziemi, highliner może wykonać na taśmie, na wysokości. Może zatem to być pokaz highline, czyli przejścia po taśmie z elementami tricków. Może być to też pokaz highline jako element przedstawienia, o czym poniżej. Highliner może reklamować torby, buty, ciuchy, być modelem, modelką, aktorem, św. Mikołajem czy kolporterem ulotek reklamowych. Ograniczeniem jest jedynie wyobraźnia.

Bogini Kali, jakiej żeście nie znali (fot. Katarzyna Dziewulska)
Słodka Marlin, łapiąca wiatr w suknię na wybiegu czasoprzestrzennym
Letnie zakupy w Biedronce na peryferiach wielkomiejskich

Drogie centra handlowe powinnyście się spieszyć z bookingiem i pomysłami, bo ilość highlinerów w naszym kraju jest, póki co dość mocno ograniczona. Zapraszamy do kontaktu.

Czy pokaz highline w galerii handlowej jest trudny do zorganizowania ?

No wręcz przeciwnie i m.in. dlatego powstał ten artykuł, żeby zwrócić na ten fakt uwagę. Pokazy highline w większości galerii handlowych będą, jeżeli nie banalne, to stosunkowo łatwe do zorganizowania. Co charakteryzuje większość galerii i centrów handlowych? Po pierwsze to wysokość, którą można w nich osiągnąć, dla zawieszenia taśmy highline. Zazwyczaj będzie to minimum 10 metrów. Czyli na krótkie highliny wysokość satysfakcjonująco bezpieczna. Po drugie, ilość elementów betonowych i stalowych. Głównie słupów i kolumn, do których można zrobić stanowiska dla tych taśm. Czyli po raz kolejny, pełne bezpieczeństwo montażu takiej taśmy i przeprowadzenia pokazu highline.

Przyjrzyj się uważnie przykładowym centrom handlowym w Warszawie. Od lewej: Elektrownia Powiśle, Arkadia i Złote Tarasy.

Widzisz to?

Po trzecie, przestrzeń na taśmy w takim miejscu jest spora, ale mimo wszystko ograniczona. Będą mogły mieć one długość od kilkunastu do jakiś 30-40 metrów, raczej nie więcej. Uniemożliwi to wykonanie większości tricków dynamicznych z jednej strony, z drugiej statyczne będą stosunkowo nietrudne do wykonania, a same taśmy będą łatwe do przemieszczania się.

Centrum handlowe jest więc znakomitym miejscem do highliningu, tym bardziej że warunki atmosferyczne będą tu cały czas doskonałe i niezmienne. Gdy za oknem piątek, świątek, zima czy ulewa…

Pokaz highline w Fabryce Norblina w Warszawie

Nasz pokaz highline był tu elementem składowym Pokazu Nowoczesnego Cyrku (Kolektyw.INC) zatytułowanego „Humans”. Sam pokaz cyrku był elementem atrakcji z okazji 2 urodzin tego centrum handlowego. I tak element do elementu dostawiony zapewnia rozrywkę.

Co ciekawe cyrk tego rodzaju nie potrzebuje stricte sceny, czy areny i może się zaadoptować w każdej przestrzeni. Opowiada historię w sposób teatralny, która na dodatek zazębia się logicznie. Jednocześnie dużo jest w nim elementów akrobacji, figur synchronicznych i asynchronicznych, ekwilibrystyki i żonglerki. Wszystko to się pięknie w całość spaja i harmonizuje. Wrażenia są niepowtarzalne.

Poziom trzeci
Poziom czwarty

Przedstawienia cyrkowe odbywały się na dwóch dolnych poziomach galeryjnych. Ze względu na akrobacje na wysoko zawieszonym aerial hoop oraz włączeniu do spektaklu schodów ruchomych pomiędzy piętrami jako sceny. My zaanektowaliśmy czwarty poziom. Z trzeciego z kolei był najlepszy widok na całość przedstawienia. Razem zaangażowaliśmy do aktywnej rozrywki 4 poziomy centrum handlowego na pełną godzinę! (krótki filmik z przedstawienia)

Teraz kwestie techniczne. Linia miała 25 m długości i zawieszona została na 17 m wysokości. Taśma była zamontowana do żelbetonowych słupów, a sam montaż zajął nam niewiele ponad 0,5 h. Sprzętu użyliśmy mniej więcej tyle, co do montażu longline w parku (zdjęcie pierwsze) + drabina (istotna rzecz).

Sprzęt do pokazu
Montaż taśmy highline
Trening/próba przed pokazem

Montaż robiliśmy dzień wcześniej, po zamknięciu galerii. Następnie mieliśmy czas na wieczorny trening na taśmie i przećwiczenie elementów do pokazu. Demontaż taśmy po występie trwał 15 min. I to by było na tyle. Pokaz highline w galerii handlowej może być bardzo szybką akcją.

Reasumując. Centra handlowe i pokazy highline, w naszej ocenie powinny stale pozostawać w stosunku symbiotycznym. Pokazy highline w świątyniach konsumpcji to punk programu obowiązkowy, zapewniający rozrywkę masom, a galeriom handlowym stały napływ nowych i ciekawskich klientów, z ich pełnymi portfelami włącznie. Amen!

Fabryka Norblina (fot. Paweł Jarosiewicz)

Pokazy highline w centrach handlowych – parametry Potencjalnych linii

Na wstępie zwracamy uwagę, że pomiary robiliśmy tylko w miejscach z najłatwiejszym, dla highlinera i montażu linii, podejściem. Czyli do słupów czy też kolumn. Nie braliśmy pod uwagę konstrukcji metalowych lub betonowych w miejscach, które wymagałyby użycia sprzętu wspinaczkowego. Nie będą to zatem, w niektórych galeriach handlowych, miejsca najbardziej eksponowane (np. w Arkadii prawdopodobnie można zorganizować piękny pokaz highline w holu głównym, jednak trzeba by się powspinać). Wszystkie pomiary zostały wykonane laserem. Wyników pomiarów nie komentujemy i nic nie sugerujemy. Zwracamy jedynie uwagę na możliwości i poddajemy pod indywidualną rozwagę. Podajemy w metrach najpierw długość linii, następnie jej wysokość.

Fabryka Norblina, Warszawa: 25m/17m
Westfield Arkadia, Warszawa: 33m/10m
Złote Tarasy, Warszawa: 17m i 22m/13m
Elektrownia Powiśle, Warszawa: 20m/11m
Galeria Wileńska, Warszawa: 15m/6m
BUW, Warszawa: 30m i 40m/10m
Galeria Sfera, Bielsko Biała 14, 21 i 29m/11m